Lijst van tabellen |
Samenvatting |
|
1. Inleiding en opzet |
1.1 Ontwikkelingssamenwerking een overheidstaak? Maar hoe dan? |
Enkele termen en begrippen |
Alleen de ontwikkelingsresultaten laten tellen? |
Ontwikkelingsresultaten niet als maatstaf voor donorprestaties |
1.2 Twee modellen van beleid tegenover ontwikkelingslanden |
Visies, ministerstaken en voorlichting |
Het hulpbeleid |
Structurele ontwikkelingssamenwerking en overige relaties |
1.3 Kanttekeningen, onderzoeksopzet, en inhoud |
Onderzoeksopzet |
Bronnen |
Inhoud |
|
2. Elementen uit de voorgeschiedenis: 1945-’65 |
Het ontstaan van het ‘ontwikkelingsvraagstuk’
|
Nederlands initiële respons |
Het Nederlandse publiek |
Nieuwe elementen: ook financiële en bilaterale hulp? |
Verdere omvangsdiscussie |
Politiek, charitas, of maatschappijhervorming? |
En het economische eigenbelang? |
Een nieuwe regeringsnota |
Een staatssecretaris voor de ontwikkelingshulp |
Hoeveel interdepartementale coördinatie, en door wie? |
Ook een nationale adviesraad (NAR) controversieel? |
Handel en andere financieel-economische relaties: de geboorte van Unctad |
Doorgaande ambtelijke wrijvingen en nieuwe instituties |
Medefinanciering particuliere organisaties en vrijwilligers |
Een zwakke staatssecretaris? |
Omvang en componenten van de Nederlandse middelenstroom 1950-’65 |
|
3. 1965-’67 Periode-Bot |
(Inleidende opmerkingen)
|
3.1. Bot en zijn positie in het kabinet-Cals |
Het formatie-akkoord |
Alles weer op losse schroeven? |
Het gevecht om Bots taak en bevoegdheden |
3.2 Het hulpbeleid en de beleidsomgeving in Nederland |
Een eigen begrotingsnota voor het hulpbeleid als geheel |
Schijnconstructies |
Hoofdcomponenten van de ontwikkelingsbegroting |
Kon Nederland zijn ontwikkelingshulp niet kwijt in 1965? |
Nog meer gerommel met de cijfers |
Binnenslijns goochelen en andere foefjes |
Gesjoemel en administratief geknoei |
Leugentjes om een grotere leugen te kunnen continueren |
Naar een nieuwe beleidsfilosofie |
Het tweede en laatste begrotingsjaar 1967 |
Overzicht van de hulpverlening in de periode-Bot |
De landenkeuze |
Nederland als voortrekker |
3.3. Structuurverandering in de wereldeconomie en het internationale overleg |
Unctad en GATT, en de weg naar Unctad-2 |
Handel in grondstoffen en het belang van ontwikkelingslanden |
Handel in halffabrikaten en eindproducten |
Internationale financiële compensatie en het IMF-systeem |
Internationaliserend bedrijfsleven en overheidssteun |
Overige internationale transacties en het overleg daarover |
Internationale zeescheepvaart |
Politiek-juridische kwesties |
3.4 Bot en de aanpak van de kabinetten-Cals en Zijlstra |
Probleemdefinitie en motivering |
Bewindspersoon en bevoegdheden |
Voorlichting en publieksopvoeding |
Omvang en kwaliteit van de hulp |
Opstelling en beleid in het internationale overleg |
In hoeverre was dit alles overtuigend? |
|
4. 1967-’71 Periode-Udink |
(Inleidende opmerkingen)
|
4.1 Udink, zijn ideeën en zijn positie in het kabinet-De Jong |
De man van de Internationale Ontwikkelingsstrategie |
Visie en globale beleidsdoelstellingen |
Wrikken aan de competenties |
Voorlichting en kritiek uit de samenleving |
Struikelend naar het einde |
4.2 Het hulpbeleid en de beleidsomgeving in Nederland |
Begroting en werkelijkheid: |
A. De terugkeer van de kapitaalmarktfinanciering |
B. En dan ook nog rentesubsidies? |
C. EEG-Ontwikkelingsfonds: een rechtzetting |
D. West-Irian Fonds |
E. Overige toerekeningen aan het plafond |
F. Oneigenlijke toerekeningen: een poging tot kwantificering |
Vuistregels voor toerekeningscorrecties bij Instituten & Cursussen |
En de andere toerekeningen aan het ontwikkelingsplafond? |
Het totaal van de oneigenlijke toerekeningen in 1968-’71 |
Overzicht van de totale hulpverlening in de periode-Udink |
Udinks proeve van een stuwmeeroverzicht |
Vergelijking Nederland met de DAC-groep |
De landenkeuze |
Apolitiek en zonder moraal? |
Spanningen in de koninkrijksrelaties |
Hulpbinding en bestedingsoverleg |
Samenwerking met particuliere organisaties |
4.3 De aanpak van internationale economische structuren: de rol van Nederland |
Genève, Algiers en New Delhi |
Grondstoffen: de ondraaglijke leegte van aanbevelingen |
Industriegoederen: naar algemene preferenties? |
Overige handelsproblemen tijdens en na Unctad-2 |
Internationale zeescheepvaart en vloot- en havenontwikkeling |
Ontwikkelingshulp en andere publieke kapitaalstromen |
Bedrijfsinvesteringen, ander particulier kapitaal, en de FMO |
Handelstegenslagen en onrust in het internationale geldstelsel |
Enkele politiek-juridische en institutionele kwesties: |
– Mensenrechten, vluchtelingen, gastarbeiders en natuurlijke hulpbronnen |
– De instituties van de Yaoundé-associaties van de EEG |
– Welk ontwikkelingsbeleid van de EEG: mondiaal of regionaal? |
Nederland en Unctad: verbeteringen mogelijk? |
Unctads toekomst? |
4.4 Udink en de bijdrage van het kabinet-De Jong |
Probleemdefinitie en motivering |
Bewindspersoon en bevoegdheden |
Voorlichting en publieksopvoeding |
Omvang en kwaliteit van de hulp |
Opstelling en beleid in het internationale overleg |
Hoe effectief en serieus was dit alles? |
|
5. 1971-’73 Periode Boertien |
(Inleidende opmerkingen) |
5.1 Kabinetsformaties, ministeriële verhoudingen en beleidsvisies en -doelstellingen
|
Kabinetsformatie in 1971 en ontwikkelingssamenwerking |
Politieke crisis in 1972 en haar consequenties |
Boertiens positie in de kabinetten-Biesheuvel-1 en 2 |
Boertiens ontwikkelingsvisie en de beleidsdoelstellingen van het kabinet |
5.2 Unctad-3 en Nederland, en andere internationale ontwikkelingen |
Internationale monetaire crisis en nieuwe actoren en onderwerpen |
Publieksmobilisering en politieke actie in Nederland |
De ministeriële competentiekwestie inzake Unctad-3 |
Interne beleidsbeïnvloeding en de delegatie-instructie |
Het verloop van Unctad-3 en enkele saillante uitkomsten |
Nederlands daden en opvattingen tijdens Unctad-3 |
Ontwikkelingen na Unctad-3: |
– Monetaire hervorming en eerste evaluaties |
– De EEG op drift in Franse dagdromen |
– Overige onderhandelingsresultaten |
5.3 Hulpbeleid en andere overheidsactiviteiten in Nederland |
Een ingenieus compromis van Udink |
Begrotingsvervuiling onder Boertien |
Bewust beleid of toeval? |
Ontwikkeling van de overheidshulp in de periode-Boertien |
De groei van het stuwmeer: een interpretatie |
Vergelijking met de DAC-cijfers |
Hulpkwaliteit en landenbeleid |
Samenwerking overheid en particulieren |
Ambtelijke fricties, en een eerste evaluatie |
Uitzicht op nieuwe verhoudingen? |
5.4 Boertien en de resultaten van het kabinet-Biesheuvel |
Probleemdefinitie en motivering |
Bewindspersoon en bevoegdheden |
Voorlichting en publieksopvoeding |
Omvang en kwaliteit van de hulp |
Opstelling en beleid in het internationale overleg |
Alleen maar schone schijn? |
|
6. 1973-’77 Periode-Pronk
|
6.1 Het kabinet-Den Uyl en zijn minister voor ontwikkelingssamenwerking
|
Ook ‘progressieve’ verdeeldheid |
Pronk: deskundig, ambitieus en gedreven, maar ook kwetsbaar |
Beleidsdoelstellingen en -instrumenten |
Herverdeling van bevoegdheden |
6.2 Hoop op internationale doorbraken en de Nederlandse respons |
De oliecrisis en haar achtergronden |
Enkele gevolgen |
Toenemende differentiatie |
Nederlands positie |
Naar een Nieuwe Internationale Economische Orde? |
Onderhandelingen in vele fora |
De EEG liever op eigen houtje |
Een sleutelrol voor OPEC? |
Op naar echte onderhandelingen |
Het CIES-experiment |
De EG en Pronk |
De eerste ronde binnen en buiten de CIES |
Unctad-4 en de grondstoffencontroverse |
De slotronde van de CIES |
Een ultieme test? |
Overige ontwikkelingen en vooruitzichten? |
6.3 Beleid en beleidsomgeving in Nederland |
6.3.1 Omvang en financiering van de Nederlandse overheidshulp |
De strijd in de ministerraad |
Oneigenlijke toerekeningen en het ODA en non-ODA-onderscheid |
Oneigenlijke ODA-toerekeningen |
Oneigenlijke non-ODA-toerekeningen |
Het totaal van de oneigenlijke toerekeningen |
Overzicht van de hulpverlening in de periode-Pronk |
De werkelijke uitgaven en de ontwikkeling van het stuwmeer |
Uitvoeringsproblemen en een ingebouwde uitgavenrem |
De internationale omvangsdoelstelling eindelijk bereikt |
6.3.2 Het bilaterale en multilaterale hulpbeleid |
De criteria voor concentratielanden |
De uitverkoren landen |
Indonesië |
Suriname |
Landen èn doelgroepen, particuliere organisaties, en basisbehoeften |
6.3.3 Ontwikkelingshulp, bedrijfsleven en economische structuur |
Hulpbinding en bestedingsbeleid |
– Reacties op kritieken |
Directe bedrijfsinvesteringen in ontwikkelingslanden en de FMO |
Herstructurering met een ontwikkelingsdimensie ? |
6.3.4 Overige kwesties |
Publieksvoorlichting en andere draagvlakactiviteiten |
Controversen over de ambtelijke organisatie |
Inspectie en evaluatie, intern en extern |
Breuklijnen in wording |
6.4 Pronk en de geloofwaardigheid van het kabinet-Den Uyl |
Probleemdefinitie en motivering |
Bewindspersoon en bevoegdheden |
Voorlichting en publieksopvoeding |
Omvang en kwaliteit van de hulp |
Opstelling en beleid in het internationale overleg |
Nog veel schijn en een onzekere toekomst |
|
7. 1977-’81 Periode-De Koning
|
7.1 De minister die het beleid wilde voortzetten en verbeteren
|
De regeringsverklaring |
De Konings uitgangspunten |
Geen competentiewijziging nodig? |
Kabinetssamenstelling en parlementaire steun |
7.2 Economische crises, haperende internationale besluitvorming en Nederland |
7.2.1 De tweede oliecrisis |
De Islamitische revolutie in Iran |
Ontwikkeling van de olieprijzen en enkele economische gevolgen |
Extra problemen van ontwikkelingslanden tijdens de tweede oliecrisis |
7.2.2 Openingen voor verder Noord-Zuid-overleg? |
Ideeën van het OESO-secretariaat |
Verdere discussies in Nederland |
De Konings tweesporenbeleid |
Twee doelstellingen of één? |
7.2.3 1979: Op zoek naar nieuwe mogelijkheden |
Unctad-5: nog fiducie in nieuwe pogingen? |
Nederland in Manilla |
De Konings structuurnota |
Lomé-2: voortzetting met enige verdieping en verbreding |
7.2.4 1980: Irrationele manoeuvres en kansloze voorstellen |
Unido-3: een strategische nederlaag in een dubieuze strategie |
Commissie-Brandt: een nieuw rapport voor dovemansoren? |
DD-3 en de NRGN: koppelingen zonder winst |
7.2.5 De EG en ontwikkelingslanden en De Konings laatste maanden |
Naar een beter ontwikkelingsbeleid van de EG? – de voorbereidingen |
Naar een beter ontwikkelingsbeleid van de EG? – het voorzittershalfjaar |
Conferenties voor en tijdens de na-fase |
7.2.6 Sectoronderwerpen en thema’s chronologisch |
Grondstoffen |
Olie en andere energiedragers |
Fabrikaten en handel in het algemeen |
Ontwikkelingshulp, andere kapitaalstromen en financieel-monetaire problemen |
Falende uitdagingen aan Noord en Zuid: |
– De Gelijkgezindenbeweging en Nederland |
– De treurige obstructie van het basisbehoeftenpleidooi |
– De onderhandelingsstrategie van de Derde Wereld |
7.3 Beleid en beleidsomgeving in Nederland |
7.3.1 Omvang en financiering van de Nederlandse overheidshulp |
De begrote bedragen |
De werkelijke uitgaven en het stuwmeer |
Vermindering van de kapitaalmarktfinanciering? |
Ontwikkelingshulp mengen met exportbevordering |
De oneigenlijke toerekeningen niet verhoogd? |
Nederland en de internationale omvangsdoelstelling |
7.3.2 Het bilaterale en multilaterale hulpbeleid |
Minder concentratielanden op basis van dezelfde criteria |
De protesten: politiek in allerlei soorten |
Toch nog wijziging, maar waarom eigenlijk? |
Ex-concentratielanden en bezinning op de concentratiegedachte |
Suriname |
Overige ontvangende landen |
Het bereiken van de doelgroepen |
7.3.3 Ontwikkelingssamenwerking, bedrijfsleven en economische structuur |
Hulpbinding en bestedingsbeleid |
Directe bedrijfsinvesteringen in ontwikkelingslanden en de FMO |
Ontwikkelingssamenwerking en herstructurering? |
7.3.4. Overige kwesties |
Publieksvoorlichting en andere draagvlakactiviteiten |
Reorganiseren zonder eind en de interdepartementale kwestie |
Inspectie en evaluatie, intern en extern |
Opnieuw mislukkende pogingen tot verbetering van de OS-bevoegdheden |
7.4 De Koning en de realiteit van het kabinet-Van Agt-1 |
Probleemdefinitie en motivering |
Bewindspersoon en bevoegdheden |
Voorlichting en publieksopvoeding |
Omvang en kwaliteit van de hulp |
Opstelling en beleid in het internationale overleg |
Meer of minder schijn onder De Koning? |
|
8. Nawoord |
Schone schijn? |
Enkele primeurs |
Vervolgvragen en vooruitzichten |
Slot |
|
Chronologie van de Nederlandse bewindslieden voor ontwikkelingssamenwerking |
Bronnen |
Afkortingen |
Over de auteur |